Als het even anders moet

In onze wereld is het erg gebruikelijk dat je levert wat iemand nodig heeft, dus wat iemands behoefte is. Anderzijds kan het zo zijn dat iemand niet weet wat ze nodig hebben en als het dan wordt aangeboden bemerkt men dat het toch wel makkelijk is. En met bereid is om het te nemen of te accepteren. Dus de vraag is erg belangrijk en is bijna altijd het uitgangspunt voor de verandering. Dat is op zich een prima start om te verbeteren of een plan aan te vangen. Alleen we vergeten vaak van wat er echt nodig is.

Hoe werkt dat eigenlijk bij kinderen

Als je een kind, zeg een puber, vraagt wat goed voor hem of haar is dan krijg waarschijnlijk dingen voorgeschoteld die makkelijk voor henzelf zijn. Daarmee zal er in principe niks veranderen, want veranderen is voor hen niet belonend, want daar moeten ze moeite voor doen. Als je deze zelfde vraag aan een ander vraagt krijg je vast een ander antwoord en daar zal zeker ambitie in zitten. Dus gaat het er om wat men vraagt of wat men nodig heeft. Bij verandermanagement is het natuurlijk goed om van het tweede uit te gaan, namelijk wat is er nodig en waarom is dat nodig.

De worsteling van vele managers

Vele manager kunnen maar met moeite veranderprocessen loslaten omdat ze bang zijn voor het bovenstaande. Namelijk dat de plannen niet ambitieus genoeg zijn en dat de mensen zich er met een met een jantje-van-leiden van afmaken. Wat betekent zoiets van je best niet doen, het afraffelen of het half doen. Daarom zitten vele managers er bovenop en gaan de mensen achterover leunen omdat ze pijnlijk de druk van de manager voelen. Dat werkt zo, dus ook bij de leveranciersrelaties. Dus je wilt als contractmanager meer gedaan krijgen, klik dan op de voorgaande link en je vind de informatie om daarmee verder te komen.