Ben jij klaar om ondernemer te worden? Hier zijn 3 tips!

We hebben een moeilijke tijd achter de rug. De coronapandemie heeft immers veel zorgen met zich meegebracht. Over onze gezondheid, maatschappij en onze directe familie en vrienden. Toch heeft de coronapandemie ons ook meerdere dingen opgeleverd. Thuiswerken is niet langer taboe, we hebben tal van nieuwe hobbies ontdekt – van koken en bakken tot schilderen en buitensport – en hoewel we 1,5 meter afstand moesten houden, waren we dichterbij elkaar dan ooit. Ook in het werkleven is er het een en ander veranderd. Sommigen mensen zijn erachter gekomen dat een 9-tot-5 baan toch niet voor hen is weggelegd. Sommigen zijn hun baan kwijtgeraakt en zochten naar andere manieren om rond te komen. Zodoende zijn steeds meer mensen voor zichzelf gestart. Denk aan een webwinkel, freelance werk of van hobby naar beroep. Wil jij ook het roer omgooien en voor jezelf starten? In dit artikel geven wij je 3 tips die jou klaarstomen voor het ondernemerschap. 

Stel een businessplan op

Een onderneming starten? Dat begint altijd bij een businessplan. En dan bedoelen we niet een plan voor de komende week, maar een lange termijn plan waarin je vooruit kijkt naar de toekomst. In het businessplan geef je antwoord op enkele belangrijke vragen: wat zijn je doelen, wat is je missie en visie, hoeveel geld heb je te spenderen en hoeveel geld verwacht je te verdienen, en wat maakt jouw bedrijf uniek ten opzichte van je concurrenten? En niet onbelangrijk: wat zijn de eventuele risico’s en hoe deal je hiermee? 

Als je nog nooit eerder een businessplan hebt gemaakt, kijk dan zeker even op het internet of duik de bibliotheek in. Er zijn tal van boeken en (web)artikelen die aangeven hoe je in een aantal stappen een goed businessplan neerzet. 

Bespaar tijd en energie door zaken uit te besteden

We begrijpen dat je graag zoveel mogelijk zelf wilt doen. Zo kun jij het precies regelen op de manier die volgens jou het beste is. Daarnaast bespaart het natuurlijk ook geld. Toch is het raadzaam om bepaalde zaken uit te besteden aan professionals. Dan hebben we het over werkzaamheden die jou veel tijd kosten en waar je zelf minder goed in bent. 

Heb je bijvoorbeeld een hekel aan papierwerk en levert dit je alleen maar frustratie op? Dan kun je je administratie beter uitbesteden aan een boekhouder. De tijd die je overhoudt kun je investeren in zaken waarin jij uitblinkt! Hetzelfde geldt voor het najagen van facturen. Heb je last van klanten die niet betalen? Dan kun je oneindig veel tijd spenderen aan het bellen en mailen van wanbetalers, maar je kunt dit ook overlaten aan een incassobureau. Een incassobureau heeft de kennis en middelen in huis om efficiënt en effectief op te treden tegen wanbetalers. Je kunt een incassobureau zelfs inschakelen voor het opmaken en versturen van aanmaningen. Credifin incassobureau bijvoorbeeld, doet dit al voor een paar euro. En, boekt het incassobureau geen resultaat, dan heb jij geen kosten. Dus voor de kosten hoef je het niet te laten.

Plan tijd voor jezelf in

Als ondernemer werk je al gauw dag en nacht, zeker in het begin. Toch is het belangrijk om écht tijd in te plannen voor jezelf. Op een burnout zit je natuurlijk niet te wachten en er is meer in het leven dan werken. Zorg er daarom voor dat je iedere dag tijd inplant om dingen voor jezelf te doen. Denk aan het lezen van een goed boek, een mooie wandeling in de natuur, samen dineren met het gezin etc. Kies iets dat jou helpt om te ontspannen! Dat maakt het werken ook uiteindelijk dragelijker!