Dingen die je NIET moet doen bij het starten van een bedrijf

We zien vaak genoeg artikelen voorbij komen met wat je moet doen wanneer je een bedrijf start. Zelf zijn we hier ook schuldig aan. Terwijl deze artikelen natuurlijk ontzettend handig zijn, wil je waarschijnlijk ook wet wat je vooral niet moet doen bij het starten van een bedrijf. Dus, hier komen onze tips!

Verspil niet te veel tijd aan je bedrijfsplan

Als je een bedrijf start, is het natuurlijk goed om structuur te hebben voor je ideeën en een visie die tastbaar en toonbaar is. Dat gezegd te hebben, is een formeel en micro-gedetailleerd businessplan in je beginfase een enorme verspilling van je tijd en middelen. Creëer daarom gewoon een eenvoudige diapresentatie van 10 pagina’s dat alle belangrijke bases omvat.

Denk hierbij aan je markt, visie, team, adviseurs, concurrenten, bestaande problemen, oplossingen voor de problemen, strategie voor product- of merkontwikkeling, vroege financiële cijfers en behoeften. Denk bij behoeften ook aan eventuele certificaten en verzekeringen je bedrijf nodig heeft, zoals een kredietverzekering.

Wees niet bang om te draaien

Het maakt niet uit hoeveel tijd je aan je businessplan besteedt, je zult sommige uitdagingen niet voorzien. Wat je bedrijf en de markt precies nodig heeft zal ook constant veranderen. Wees daarom niet bang om gedurende de weg aanpassingen te maken aan je ideeën.

Vergeet je salaris niet

Ondernemers hebben de neiging om al hun beschikbare financiering en liquiditeit terug in hun bedrijf te steken. Soms zonder na te denken over hun eigen persoonlijke financiën. Maar jezelf een salaris betalen – zelfs als het een klein loon is – zal cruciaal zijn voor je lange levensduur en toekomstige succes.

Haast je niet bij het wervingsproces

Het vinden van de juiste mensen voor jouw team is altijd moeilijk. Soms wil je je haasten om mensen aan boord te krijgen. Maar de tijd nemen kan op de lange termijn een grote meerwaarde zijn. Zoek naar collega’s die verschillende vaardigheden en unieke middelen en netwerken naar je bedrijf toe brengen.