Dit is waarom je voldoende magnesium nodig hebt

Ons lichaam heeft verschillende stoffen nodig om een goed functioneren te kunnen garanderen. Door te kiezen voor gezonde en evenwichtige voeding ben je al een goed eind op weg om je lichaam op de best mogelijke manier te voorzien van die essentiële stoffen, toch weten we niet altijd precies wat er nodig is voor dat goed functioneren en waar we die stoffen kunnen halen. Eén van de stoffen waarvan het lichaam alvast niet zonder kan, is magnesium.

Wat is magnesium?

Magnesium is een mineraal dat ervoor zorgt dat de in het lichaam aanwezige vitamines hun werk kunnen doen. De verschillende lichaamsprocessen worden zo op de meest optimale manier ondersteund en dat kan alleen maar je fysieke en mentale welzijn ten goede komen.

Wat zijn de voordelen?

Magnesium biedt tal van gezondheidsvoordelen, wat ervoor zorgt dat een voldoende inname echt wel van groot belang is.

  • Magnesium draagt bij aan sterke botten, spieren en gewrichten
  • Magnesium helpt bij het vrijmaken van energie uit voeding
  • Magnesium zorgt voor een betere werking van het geheugen en verhoogt het concentratievermogen
  • Magnesium draagt bij aan een verhoogde weerstand waardoor tal van klachten geen kans krijgen
  • Magnesium bevordert de werking van hart en bloedvaten

Wat gebeurt er bij een overschot of een tekort?

Laat ons al beginnen met te stelen dat een overschot aan magnesium nooit nadelige gevolgen zal hebben. Het teveel wordt op een natuurlijke manier afgescheiden waardoor de balans hersteld wordt.
Bij een tekort echter zullen wel negatieve invloeden ervaren worden. Zowel fysiek als mentaal zullen de gevolgen snel merkbaar zijn. Je kunt minder goed omgaan met spanning en stress, je geheugen en concentratievermogen gaat er sterk op achteruit en je voelt je veel sneller vermoeid. Op het fysiek vlak zal een tekort ervoor zorgen dat je spieren zich minder goed kunnen ontspannen met krampen en tintelingen tot gevolg, zeer vervelend om daarmee te kampen. Het zal er ook voor zorgen dat je door een verminderde weerstand veel meer vatbaar bent voor allerlei kwaaltjes. De zelfgenezende eigenschap van het lichaam wordt door een tekort ernstig aangetast.
Je merkt al snel dat een tekort je tal van ongemakken zal opleveren die eigenlijk makkelijk te vermijden zijn door in een extra inname te voorzien.

Hoe kom je aan een voldoende hoeveelheid magnesium?

Een groot deel van de dagelijks nodige hoeveelheid magnesium kun je uit je voeding halen door te kiezen voor de juiste producten. Groene groenten, volkorenproducten, soja, noten, cacao en schaaldieren bevatten een ruime hoeveelheid van dit mineraal en kun je dus best meerdere keren per week in je maaltijden voorzien.
Wie niet voldoende magnesium uit de voeding kan halen, kan ervoor kiezen om via supplementen voor een aanvulling te zorgen. Vooral mensen die intensief sporten, zwangere vrouwen en vrouwen in de overgang lopen een verhoogd risico op een tekort.
Behoor je niet tot deze categorieën, maar ondervind je één of meerdere van de hiervoor genoemde symptomen, dan kan een extra dosis magnesium in geen geval kwaad. Je arts kan bovendien ook via een bloedonderzoek een eventueel tekort vaststellen en je helpen bij de keuze van de meest geschikte supplementen.